Responsywne strony internetowe
W ostatnich czasach coraz większą popularność zdobywa tzw. Responsive Web Design. Czym jest, kto na tym korzysta, czy warto za to płacić? Na te i inne pytania, postaramy się tu odpowiedzieć.
Czym jest responsywność stron internetowych
Responsive Web Design to podejście w tworzeniu witryn internetowych mające na celu uzyskanie wygodnego i intuicyjnego efektu obcowania ze stroną na wszystkich możliwych urządzeniach - od komputerów stacjonarnych, przez laptoppy tablety, a na smartfonach kończąc. Chodzi przede wszystkim o to, aby na mniejszych urządzeniach tekst był czytelny, a nawigacja intuicyjna - bez konieczności powiększania i pomniejszania strony.
Najprościej przedstawić to na przykładzie:
Jak widać na powyższym obrazku, strona wykonana zgodnie z technikami RWD nie wymaga, żadnego powiększania do swobodnego przeglądania. Jedyny wymagany ruch, to przewijanie jej w dół. Dodatkowo widać także, ze całe menu zostało umieszczone pod jednym przyciskiem, obok loga, co ułatwia nawigację palcem.
Aby przekonać się, jak działa responsywność na naszej stronie na własne oczy, wystarczy, że zmniejszysz okno przeglądarki i chwytając za boczną krawędź, zaczniesz przesuwać w myszę zwężając i rozszerzając okno.
Strona mobilna kontra Strona responsywna
Przed nastaniem ery responsywności, klienci często zlecali wkonanie osobnych wersji mobilnych swojego serwisu. Było to wtedy bardzo dobre rozwiązanie, jednak dziś odchodzi się od niego na rzecz Responsive Web Design. Główne przewagi RWD nad wersjami mobilnymi strony:
- Strona responsywna oglądana na komputerze i smartfonie to jedna i ta sama strona pod względem zawartości - zmienia się jedynie sposób jej prezentacji
- Dzięki powyższemu statystki odwiedzin gromadzone są wspólnie, a nie rozdzielane pomiędzy wersje. Ma to olbrzymi wpływ na pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach
- Standardowa strona mobilna obsługuje jedną rozdzielczość, przez co jest dopasowana tylko do jednego typu urządzeń - może świetnie wyglądać na smartfonach, ale na tabletach będzie świeciła pustkami. Strona responsywna dopasowuje się do każdej szerokości ekranu.
Czy warto?
Według różnych szacunków 7% - 15% wszystkich odsłon stron internetowych generują obecnie urządzenia mobilne. Być może nie wydaje się to wiele, ale na pewno nie jest to też ilość pomijalna. Udział ten stale rośnie i nie wiadomo kiedy, ani na jakim pułapie się zatrzyma. Warto mieć na uwadze, że im więcej stron będzie udostępniało wersje responsywne, tym chętniej ludzie będą przeglądać internet na małych ekranach, które zawsze są pod ręką.
Koszt wkonania przez nas strony internetowej zgodnie z technikami RWD jest wyższy o około 30% w stosunku do ceny strony standardowej. Jest to jedyny minus tego rozwiązania. A jakie są zalety?
- Szybsze ładowanie się stron na wszystkich typach urządzeń
- Brak konieczności budowania osobnej strony na urządzenia mobilne
- Znacznie wyższa wygoda użytkowania strony na ekranach dotykowych
- W oficjalnym komunikacie Google poinformowało, że uznają RWD za preferowaną metodę tworzenia stron internetowych
- Strona wyświetlana na urządzeniu mobilnym i PC to wciąż ta sama strona ze wspólnymi statystykami, które nie są dzielone na dwie osobne domeny (mobilną i standardową)